2010-ben megérkezett a Suzuki új (magyarországi viszonylatban a negyedik generációs) Swift-je, ráadásul nálunk kezdődött a gyártás és innen láttuk el aranyos kis autókkal a félvilágot.
A fenti reklámmal nincs is sok baj, de a szlogenen besírtam:
1-2. generáció (1992-2003): A mi autónk
3. generáció (2005-2010): Nagyon nagyon
4. generáció (2010-): Nagyon nagyon nagyon
Facepalm.
Nézzük inkább az autót. A Suzuki esküszik, hogy ez egy új autó, ami egyébként igaz is lehet, de nekem az összehasonlítás abban áll, hogy megnézem a régi Swift mellett és bizony ez a Swift nagyon hasonlít az előzőre.
Lehet, hogy az utolsó csavarig új (más) a járgány, de a forma erősen az előző modellt idézi. Egyébként ízlés dolga, de sokaknak az előző modell jobban tetszett. A csomagtartó most sem hatalmas, a hátsó traktusban szintén lábak nélkül érdemes utazni, ráadásul megjelenésekor egyetlen benzine motorvariácóval lehetett kapni (1.2), most már van 1.25-ös dízel is.
Nagy ceremónia volt Esztergomban (2010 június 14), Orbán Viktor és az első Swift (1992) is ott volt:
Rögtön gyártósorra került a 3 ajtós és 5 ajtós modell (lépcsőshátúról szó sem volt, ami egyébként Indiában DZire néven fut és nagy siker).
Még a Sport változat megjelenése előtt a Genfi szalonon bemutattak egy Concept S elnevezésű kis utcai szörnyet (erről külön cikk), de ebből aztán - sajnos - nem sok minden került a 2011-ben megérkező 3 ajtós Swift Sport-ra; mindenesetre pöppet agresszív kinézet, sportos beltér és erősebb technika (136 ló, 6 gangos váltó) jellemezte.
Egy kis magyar nyelvű bemutató videó a sportos Swiftről:
El ne feledkezzünk róla, hogy 2011 nyarán legördült a kétmilliomodik Suzuki is az esztergomi gyártósorról, ami természetesen egy Swift volt. A szép kerek szám mellé egy 20-as is társul, merthogy 20 éve van jelen Magyarországon a Suzuki.
2013-ra ugrunk, amikor is temérdek újítást hozott az év:
Jött az 5 ajtós Swift Sport, a sportos családapáknak (magyar teszt itt olvasható). Az autót úgy állították be, hogy "ilyen még nem volt a Suzuki történelmében", azonban ők azok, akik nem néztek utána jobban, ugyanis már a 2005-től gyártott Swiftből is volt 5 ajtós Swift Sport, annyi különbséggel, hogy az japán belpiacos volt (Európa csak a 3 ajtósat kapta, de Ausztráliába is jutott az 5 ajtósból). Kép a 4. töri leckénél.
...aztán a 2013/2014-es "alap" Swiftek kaptak egy kis faceliftet. Legfőbb ismertetőjele előlről a nappali LED-es menetfény a ködlámpa mellett, valamint a tükörbe integrált irányjelző (magyar nyelvű bemutató itt)...
... és végül, de nem utolsó sorban ott a 4x4, a Suzuki összkerekes Swift-je. Kissé emelt hasmagasság, néhány kiegészítő itt-ott, de lényegében egy kis tanyára szaladgálós autónak jó a 4x4, komolyabb terepezést azért érdemes elkerülni.
Vagy mondjuk jó még hóban csapatásra...
2014 júliusában elkészült a két és fél milliomodik Suzuki Esztergomban a sorról, ami persze ismét egy Swift volt:
Összességében azt kell mondani, hogy az új Swift egy jó kocsi, ha tisztában vagyunk vele, hogy hol kell elhelyezni (fejben, térben és időben).
Ahogy áttekintettük a Swift-ek történelmét, láthatjuk hogy a Suzuki nagyon jó helyen volt a megfelelő időben (1992-től Magyarországon) és fénykorát élte; ennek volt köszönhető óriási sikere.
Aztán kidurrant a nagy gazdasági lufi, sokan maradtak csapdában a banktól hitelezett autóikkal (vagy akár autó nélkül, amit a bank elvitt), a (magyar) Suzuki is "elfordult" a Swift-től, azaz már nem jut 100% energia, pénz és idő a Swift-re, mert behoztak más modelleket, amelyekkel értelemszerűen törődni kell. Ez egyébként rendben is van, mert muszáj a felhasználók sokrétű igényeit kielégíteni, de azzal tisztában kell lennünk, hogy manapság ádáz harc dúl a túlélésért, a fennmaradásért (autógyártói oldalról), ezért óvatosak a fejlesztésekkel, szóval valahol összeér az egész dolog.
Ez a kis cikk-sorozat főleg magamnak készült, hogy tisztában legyek a Swift-ekkel, egy kicsit magyarországi oldalról megfogva a történetet, hiszen a 90-es évektől a Swift maga a magyar siker-sztori.
Bár főállásban nem újságíró, vagy blogger vagyok (ez gondolom látszik is), de még néhány cikk készül a Swiftekkel kapcsolatban, tartsatok akkor is velem.