Swift-történelem - 2.
2014. szeptember 14. írta: Csubi8

Swift-történelem - 2.

A mi autónk (1992-1996)

20110809suzukiswi4.jpg_640x427

Világ viszonylatban '89-ben érett meg a cserére az első generációs Swift, hozzánk azért egy pár év késéssel jutott el. A fejlesztésben ott volt a GM (General Motors) is, itt van néhány kép a korabeli amerikai prospektusból:


Ahogy a képen látszik, náluk egyszerre jelent meg a lépcsőshátú Sedan és a GTi változat, a normál 3 ajtós mellett. Nem volt viszont nekik 5 ajtós változatuk, pont az, amivel mi kezdtük a gyártást Esztergomban.

Mellesleg azóta sem láttam bukósisakos embert ilyen alap Swiftben. :)

 
Térjünk akkor végre át a magyarországi eseményekre!

Nálunk a Suzuki Swift gyártása 1992-ben kezdődött, ha halálpontosak akarunk lenni: 1992. október 5-én. A korai első példányok még állítólag teljesen japán alkatrészekből álltak, később aztán minden Esztergomban készült.

A nagy kérdés persze az, hogy hol van most ez az autó. 2014-ben még egyszer "megjelent" a háttérben az új Swift átadásánál...

...de most hivatalosan a Közlekedési Múzeumban van, ám hogy megtekinthető-e... legutolsó infók szerint a raktárban van, szerintem kissé mostoha módon. (további infó a Totalcar cikkjében)


Ha már itt tartunk '92-ben indult a magyar autógyártás másik gyöngyszeme, az Opel is. Az Astra egy fél évvel hamarabb startolt és emlékszem, hogy jó nagy média felhajtás volt az első autóval kapcsolatban, még a néhai Antall József is vezette néhány méteren keresztül.

Ehhez képest a Suzukinál nem emlékszem nagy átadási ceremóniára, pedig biztos volt, vagy illett volna, de semmi infó nincs az interneten erről.

Ahogy már azt korábban említettem, a kezdetek kezdetén az ötajtós változattal kezdődött a gyártás. Itt egy '92-es reklám A Mi Autónkról:

Úgy gondolom, hogy ez egy szuper kis színes, figyelemfelkeltő reklám, mondom ezt annak fényében, hogy a külföldi Swift reklámok lapos, unalmas, sablonos ócskaságok. Higyjétek el, nem akarjátok megnézni azokat!

Mégis a fenti magyar reklám felvet pár kérdést. A kezdő képsorokon egy piros Swift jön felénk HAT-666-os rendszámmal. Aggódnom kellene, hogy ez egy sátánista autó? Ráadásul apácákkal? A film végén is AUV-572 és CIM-651 rendszám... milyen rejtett üzenete van ezeknek a betűknek és számoknak? (Máshol ugyanis egyszerűen nincs rendszám, vagy az autó típusát mutatja. De mindegy is.)

'93-ban gyártásba került nálunk a Sedan-is (lépcsőshátú):

1994-től ráállt a Suzuki rendszeres időközönként a limitált modellek gyártására. Ennek lényege, hogy néhány száz autós limitált szériákat hoztak ki, amelyek különlegességét az extrák adták (különleges fényezés, alufelni, stb), amelyeket persze pillanatok alatt elkapkodtak. A limitált modellekről külön cikk szól.

Megindult az export, a Swift vezeti a hazai autó eladások listáját, kijön a 3 ajtós modell (1996)...

 ...majd ez év végén meg is történik a modellváltás (erről majd a következő cikk szól).

Néha a piacokon fellelhető néhány négykerékhajtású (4x4) modell, ami igen ritka, de nincs emelt hasmagasság, sem gallytörő, eleve a Swiftet nem terepezésre szánták, bár hóban nagy segítség lehet. Szintén ritka, de rá lehet akadni a 3 ajtós áruszállítókra is.

Suzuki Van, a kisáruszállító

 

Amit egyébként szívből sajnálok, hogy a kabrió változat kimaradt a magyar gyártásból, így ezt külföldről kell pótolni, ha valaki egy nyitott tetős modellt szeretne.


Használtteszt egy 1994-es kabrióról.

Sajnálom azt is, hogy a GTi (Amerikában GT néven futott) változat sem terjedt el:

 

A Swift-történelem hamarosan folytatódik a következő modellel.

A bejegyzés trackback címe:

https://suzukiswift.blog.hu/api/trackback/id/tr816693365

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása